EXHIBITIONS
끝이 없는 게임
Games Without End
Won Je Kang
2023. 3. 14 - 4. 4
그림에는 완성이 없다. 완성을 위해 그림을 시작할지라도 작업 과정 속에서 처음의 의도는 희미해지고 결국 증발해 버린다. 목적지에 도달하였다 생각했지만 시간이 지날수록 그것이 목적지가 아니었음을 깨닫게 될 뿐이다. ‘그리기’로 ‘그림’에 도달하려는 시도들은 매번 실패하고 만다. ‘그림’은 붙잡을 수 없는 유령처럼 실체가 없다. 가까이 다가갈 수록 뒤로 물러나며 실체가 되길 유보 한다.
나는 '그림'이 아닌 그것을 향해 가는 ‘그리기’ 속에 진실이 있다고 믿는다. 그리기 행위에 집중해 작업을 하는 동안 생성된 흔적들은 그리기의 완성물이 아닌 부산물(By-product)이 되었고, 이 또한 완성된 형태로 고정되지 않고 변형을 거듭하며 지속되고 있다. 때론 가벼움이 쌓여 무거움(Weighty painting)이 되거나, 무질서해진 파편들이 뭉쳐져 새로운 질서의 세계(Chaosmos)를 만들기도 하였다. 이 모든 작업 과정은 '그림'이 되는 순간을 무너뜨려 그것을 다시 '그리기(과정)' 속으로 포섭하려는 시도들이었으며 결국 그 형체가 완전히 사라질 때까지 지속될 것이다.
아무것도 아니었던 본래의 자리로 되돌아가는 그림의 과정처럼 삶도 이와 같다면 우리는 무엇을 염원하고 소중하게 여길 것인지, 그리고 그 모든 것들이 사라지는 순간에는 어떤 태도를 가져야 할 것인지 생각해 본다.
-작가 노트
There is no completion in painting. Even if you start to paint with finalization in mind, the initial intention fades away and eventually evaporates during the work process. You would think that you had reached the destination, only to realize as time goes by that it was not the actual destination you were aiming for. Attempts to arrive at a ‘painting’ through the actions of ‘painting’ fail no matter when. Paintings do not have any actual substance like intangible ghosts. As you get closer to an artwork, it only takes a step back and reserves to become an actuality.
I believe that truth does not lie in the ‘painting’ itself, but in the act of ‘painting’ directed towards it. The traces formed during the work process focusing on the actions themselves became by-products, rather than complete results. They do not stay fixated in the forms of completions but continue to transform and modify repeatedly. Sometimes lightness piles up to become weighty paintings, or disorderly fragments come together to create a new world of order(Chaosmos). This entire practice was an attempt to break down the moment of turning into a ‘painting’ and then bring it back to a part of the series of actions of ‘painting,’ which will ultimately last until its form completely disappears.
If life was similar to the process of ‘painting’ which is simply returning to the insignificant and unsubstantial origin, I ponder what our dearest desires and values should be, and what would be our appropriate attitude when all of them disappear.
-Artist's Note